20180426-PVr Gedecoreerde 2

Mevrouw Tonny Kortekaas-Thorborg (1958) uit Haarlemmerliede werd onderscheiden voor het feit dat zij sinds 1985 samen met haar man zeker acht pleegkinderen opving die zo hard een warm thuis nodig hadden. Vaak was er sprake van dwang. Dat betekende dat de pleegouders niet alleen verantwoordelijk waren voor het opvoeden van kinderen. Ook het bevorderen van contact tussen kind en ouder(s) hoorde hierbij. In deze periode heeft zij de organisatorische veranderingen binnen de pleegzorg van dichtbij meegemaakt. Naast de activiteiten als pleegouder is Tonny Kortekaas actief bij de pleegouderraad. Eerst betrokken bij de secretariële taken, sinds 2016 als voorzitter van de pleegouderraad van Kenter Jeugdhulp, de raad die opkomt voor de belangen van alle pleegouders van Kenter Jeugdhulp. Het is mede dankzij mevrouw Kortekaas-Thorborg dat deze pleegouderraad er nu weer is. Naast alle activiteiten als pleegouder vond zij ook nog tijd om de Dorpskrant Haarlemmerliede op te richten en een aantal jaren als lid van de redactieraad op te treden. Een functie die zij op dit moment ook weer vervult.

tekst: overgenomen van gemeentelijke website

foto: Peter Vreeswijk